Saturday, September 04, 2004

Abah dan Merdeka...



Apa kaitannya? Hari Merdeka dan tarikh lahir abah jatuh pada tarikh yang sama.. sekadar berlainan tahun. Bila sebut pasal merdeka, ramai la yang dah pakat turun ke KLCC.. Dataran Merdeka.. BB dan macam-macam tempat lagi la.. bagi menyambut hari yang bersejarah ni. Aku sendiri tak pasti samada aku penah sambut atau tidak hari merdeka. Rasanya pernah.. tu pun masa kecik-kecik dulu. Abah rajin la bawak kami sekeluarga. Tak silap aku, dulu orang tak sambut guna bunga api.. Tapi meriam. Betul ke? Aku pun dah tak brape ingat sangat. Tapi meriam ni.. bebudak takut. Hehe.. Aku ingat lagi.. abang aku dulu.. cukup takut dengan bunyi meriam. Boleh menangis dibuatnye. Aku pulak akan gelakkan along sepuas hati. Kelakar la masa tu.

Kali ni, buat pertama kalinya aku sambut merdeka di bumi Terengganu. Tak kisah kat memane pun.. sebab aku memang tak minat nak sambut kat tempat crowded macam KLCC tu. Tak larat nak berhimpit.. nak jaga wallet dgn henpon lagi.. nak jaga diri sendiri lagi.. hehe.. Haih.. tak sanggup rasanya. Masa malam merdeka, abah ada ajak kitorang join dia menghadiri sambutan merdeka kat sini.. Memule kitorang setuju.. Lewat petang, abah dgn ibu bergegas ke majlis tahlil. Pastu, abah balik kejap.. bersiap pulak ke stadium.. Abah ajak sekali lagi.. akhirnye aku dengan adek tak jadi ikut. Alasan, malas. Hehe.. dah la kena pakai formal. Ah malas la. Aku dgn adek lepak rumah tengok tv jer. Slame ni pun, mmg kitorang sambut merdeka dengan tv. :P

Dalam pukul 10 lebih.. tiba-tiba ibu balik sorang. Abah takde. Rupe-rupenye ibu cabut lari masa MB pegi makan. Ahahah.. bosan katanya. Nasib baik kitorang tak ikut. Pukul 12, sebaik saje laungan merdeka bergema dalam kaca tv.. kitorang ke luar rumah. Eheh.. jangan ingat Terengganu takde bunga api woo~ Suddenly I realised there’s one thing can really cheer me up regardless what mood I’m in, it’s fireworks. Ni bukan sekali aku mengadap bunga api.. Tapi mmg bunga api betul-betul buat aku rasa macam dibuai mimpi.. happy semacam~ Tapi aku rase, orang lain pun happy tengok bunga api, betul tak? Masa aku form 3.. aku tengok bunga api dengan jarak terdekat.. dalam kawasan balai polis. Biasanya kalau tempat-tempat biasa camni, diorang pasang bunga api kat balai la. Terasa bunga api betul-betul atas kepala.. besar dan cantik. Perasaan rasa indah sangat. Tapi yang tak bestnya bila serpihan belehrang terkena kami. Hehe.

Apapun, takde niat nak skema kat sini.. tapi kita seharusnya bersyukur sangat sebab dapat hidup tenteram.. takde kacau bilau.. aman manjang.. Kalau ada pertelingkahan pun, takde lah sampai nak membabitkan satu negeri.. ape lagi senegara. Aku rase bertuah sangat sebab aku tak lahir di negara yang huru hara.. perang sana sini.. hidup dalam ketakutan. Aku harap Malaysia ni akan terus makmur sampai bila-bila. Baik terhindar dari peperangan, mahupun bencana. Tanpa segan silu aku tegaskan di sini, aku bangga jadi rakyat Malaysia.

Haa... seperkara yang aku takkan lupa bila tiba hari Merdeka ni.. ialah kenangan masa form 5 dulu. Tak mungkin aku lupa macamana aku dan kekawan sekolah bertungkus lumus hias kelas masing-masing sempena hari Merdeka.. bagi nak merebut gelaran Juara Kelas Paling Patriotik 2001. Best gile la masa tu.. Ramai sanggup berhabis duit dan tenaga, beli dan pasang bendera di segenap penjuru kelas.. hias secantik dan sekreatif yang mungkin.. Ceria sungguh kelas kami masa tu. Slogan kelas kami, “Kami 5ST berbangga menjadi rakyat Malaysia”. Hehe.. idea aku di saat-saat akhir. Saingan terdekat kelas aku masa tu.. kelas sebelah je..5STT.. haha. Diorang beruntung, dpt sokongan padu dari guru kelas. Tak macam kami..dah lah tak membantu langsung.. malah usaha kitorang diperlekehkan guru kelas kami tu. Katanye, kitorang ni membazir duit dan tenaga..buat kerja yang sia-sia. Sampai skang aku takleh lupa.. marah sungguh aku masa tu.. aku bangun dan bidas kata-kata dia.. sampai dia keluar kelas. Bukan niat aku nak melawan guru, tapi dalam hal ni.. aku rasa dia tak patut perlekehkan kami. Alhamdulillah.. kelas kami juara. Mungkin dr jumlah 100 bendera yg digunakan menyumbang banyak markah. Fad, Apis.. korang mesti masih ingat, kan? Hehe..

Buat abah..Ayu doakan semoga abah panjang umur dan sihat sejahtera selalu. Thanks for everything. Doakan Ayu berjaya supaya Ayu berpeluang untuk balas jasa abah, walaupun Ayu tau memang takkan terbalas sampai bila-bila. Bak kata Along, you’re the best abah ever. Hehe.. abah gelak besar bila baca wish Along.

Bila balik bercuti ni.. duduk rumah je.. takde aktiviti lain.. makan, tido, tengok tv, ngadap laptop, main dengan kucing. Ntah bila aku kene sampuk.. dulu aku wat dunno je dengan kekucing kat umah ni.. tapi skang ni, nak tido pun teringat kat kucing.. ari-ari nak main dengan kucing.. bangun pagi, cari kucing dulu... nak tido, tengok kucing dulu.. nak baring pun, ajak kucing baring skali. Ape kene tah.. tibe-tibe gile kat kucing. Maybe sebab kucing-kucing umah aku ni lain sket pe’el dia.. Nak-nak Lilo [nama tak komersial langsung..]. Lain macam manjanye.. asyik nak berkepit jer.. Pantang nampak aku.. dia kejar selagi boleh. Pastu, time aku tgk tv.. dia sibuk main kaki.. digeselnye la.. digigit nye la.. dah tade keje kot. Kalu time makan... haihh... mencabar kewibawaan sungguh! Bukannye dia nak makan pun, tp mesti nak sibuk. Bukan kaki je dia main.. satgi dia lompat atas riba.. takpun kat bahu.. takpun atas meja. Sudahnya, time makan, kurung dia dlm bilek. Hehe. Bile kite ajak tido skali.. dia nak ajer.. sudahnye die lelap dulu. Kite main ekor die ke..kaki ke.. idung ke.. perut ke.. die wat dekk je.. tido mati kot.

Skang Lilo dah dpt adik bradik baru.. Adek aku bagi nama bebukan.. ikut AF2.. Orange, Mesraa.. [adek aku suh eja camni], Breep-breep, dan yang paling aku tak leh terime.. ‘Ye! Ye! Ye! Wuzzup! Wuzzup!’ Gile~! Nama ape macam tu? Lelama kucing aku jadi hip hop. Adoi la~~ Tapi aku tak kire, aku nak tuka gak. Dulu lagi laa... Meme la.. Atito la.. Robert!!! Hancur, hancur..

Oklah... lastly... kepada sumeeee yg wish birthday aku aritu.. baik dlm YM.. calls..sms.. kat myspace.. kat email.. depan mate.. dan lelain lagi kalu ade... thanks a lot!! Sangat menghargainye.. doakan aku panjang umur, insyaAllah.. :D Luv u all.. muax muax!


No comments: