Monday, November 06, 2006

Ceritera Raye

[photo removed]





Raya Pertama

Lepas solat raye, acara sesi bermaafan dijalankan. Sronok rasanye sbb raya-raya lepas asyik tak berkesempatan je sebab kekawan ibu dan abah datang tak putus-putus. Aku ingat lagi raya tahun lepas, aku hanye ade peluang nak bermaafan dengan abah pukul satu pagi raya ketiga.

Kali ni raya kat rumah baru di Ipoh. Alhamdulillah.. seronok rasanya bila dapat sambut 1st raya kat kampong.. Rumah pun penuh dengan sedara mara.. memang kecoh habis. Nak pulak sepupu sepapat, mak2 sedara, anak buah semua jenis tak reti tutup mulut. Pastu bebudak dari serata ceruk kampung pun tak putus-putus datang.. aku punye keje la melayan diorang.. Aku suka melayan budak-budak usia camtu sebab diorang sangat jujur dan semangat bila bercerita. Sempat pergi beraya ke rumah Mak Ngah je.. dapat la tengok anak buah yang paling kecik.. baby lagi.. kus semangat, tembam betul.

Malam tu ingat nak main mercun tapi hujan pulak. Seb baik malam raya dah main.






Raya Kedua

Suasana macam 1st raya, masih meriah. Sempat la melawat beberapa rumah sedara. Tapi rasanye raya kali ni paling kurang menziarah.

Malam tu makan malam di rumah Mak Yang.

Alamak tak ingat sangatlah apa yang berlaku di raya kedua ni.. haha.. Next!



Raya Ketiga

Ni la hari yang paling busy sekali. Rumah aku dah macam open house pulak, kebetulan orang datang sekali gus waktu tengahari. Masa tu ade family gathering.. so rumah dah sesak.. then kebetulan orang lain pun ramai yang datang jugak.. Alhamdulillah.. memang puas hati lah melayan tetamu.

Malamnye tu ade BBQ pulak. Aku masak spageti Carbonara. Tapi anak buah sibuk kerumun dapur excited nak tolong, entah bape kali bertukar chef.. aku jadi mandor je la arahkan bahan apa yang nak dimasukkan. Hahah. Seharian aku berdiri kat dapur daripada siang, sampai malam tu aku terduduk jer, takleh nak jalan sebab telapak kaki sakit gile.

BBQ lak makanan utamanya adelah lamb chop. Perghhhhh macam orang gile makan tak hengat dunia. Pulak tu sepupu aku bakar ikan talapia kegemaranku.. erkhh besnye. Rezeki ari tu tak termakan.. Alhamdulillah.

Sambil tu main mercun ramai-ramai.. layannn! Abang aku beli mercun telur. Bapak ah kuatnye bunyi dia sampai aku rase rumah pun bergegar.

Lepas dah kenyang, sesi melepak sambil karaoke. Hahaha.. musti jiran2 sakit jiwa mendengar bunyi-bunyian berentak sumbang dari rumah aku.



[photo removed]





Raya Keempat

Aku, ibu dan Mak Tam ke kubur arwah Opah, Nyang dan err.. opah sedara. Alhamdulillah dapat jugak ziarah.. Lama tak ke kubur.

Hari tu sedara mara masih bertandang ke rumah seperti biasa.

Malam tu sepupu mak aku datang dengan lima orang anaknya dan dua orang anak sedaranya yang mana semuanya masih kanak-kanak riang lagi. Punya lah buas diorang ni memang stok tak leh handle punya la.. semua sofa diorang pijak dan lompat2.. habis barang perhiasan kat rumah aku tu diorang amek dan bawak lari.. siap kena gigit la hape lah.. memang mengamok aaa aku malam tu. Sepupu2 dan anak buah aku yang muda-muda lagi pun mengamok sakan dengan diorang. Lawak jer. Yang aku tak tahan tu, bila tengok anak buah aku yang baya-baya diorang ni mengamok ala-ala pakcik dengan budak-budak tu. Siap cekak pinggang lagi.

Nak tanak kitorang la jadi bodyguard kat situ tak bagi diorang masuk kat hall. Suh duduk kat dining hall je. Then kerusi buai bapak aku pun diorang lanyak jugak, pakat panjat ramai-ramai. Aku tengokkk jer.. then salah sorang budak tu cakap, "Jangan buai kuat-kuatlah! Nanti ada orang tu marahhh.." baik punya perli! Aku punyelah tahan gelak, yelah kang spoil lak muka aku yang ala-ala bengis ni.

Pastu, dah puas kena marah dengan aku, diorang pakat keluar kat halaman rumah. Disebabkan rumah baru siap, halaman tu ada yang tak berturap lagi.. So diorang amek batu-batu yang ada, main perang-perang sampai ada yang menangis. Mulanya aku malas nak jenguk apa diorang buat. Tapi bile dah ade yang nangis, aku pun kuar laa. Rasa nak bertukar jadi raksakse gerila pun ade bile tengok habis batu-batu bertaburan serata rumah. Aku pun apa lagi, "Hoi! Sapa suruh main baling-baling batu ni??! Kalau kena kereta macamane? Hah??" Dengan slow dan sopannya budak laki itu menjawab, "Dah kena dah pun.."

Huwargh.. saba je la. Seb baik tengah raye. Aku pun hambat semua masuk dalam. Yang besnye, mak bapak dia rilekkkk je berborak sambil menjamu selera. Sebab tu lah dengan slambe mak neneknya aku marah-marah anak-anak diorang. Bior rasekan.

Yang paling bes tu, bila sedara mara aku duk kecohkan hal anak-anak diorang yang buas tu.. tau tak bapak dia cakap ape? "Ala.. tuan rumah takde kerja, kite bagi lah kerja sikit.. hehehe." Memikirkan dia adalah orang yang lebih tua, maka aku tidak membalas sebaliknya sekadar gelak kekuat, "Ha! Ha! Ha! Ha~"



Raya Kelima

Raya kelima adalah hari terakhir aku di rumah Ipoh. Lepas Zohor berangkatlah aku pulang ke rumah Kuala Terengganu.

Pagi itu, seperti yang dirancang, Fezal, Faiz dan Eddie datang beraya. Alhamdulillah.. sampai jugak korang ke teratak burok ku. Sronot rasanye bile kekawan datang. Thanks bebanyak ye! Pastu aku join jap pegi umah Faiz dan Atah. Lawak la masa kat rumah Faiz.. telah terbongkar satu rahsia di mana rupanya Faiz dan Eddie sedara satu moyang. Seriyes la korang ni lawak gile.

Dalam kete, aku senyum je dengar Fezal dan Eddie ni bercerita.. diorang punye loghat Perak telah terkeluar tanpa disedari. Lawak, lawak.





Ha k laaa.. panjang siot. Sekian. Daa.

No comments: