Thursday, July 07, 2011

Kisah menggelengkan kepala, menepukkan dahi.


Taktau la apesal takde mood nak keje arini.. Hadeh..

Anyway nak cerita kisah aku gi KL aritu untuk menghadiri kenduri kawen junior MMU. Ni kali kedua aku turun KL naik ETS sesorang.

Al-kisah Abah hantar pergi stesen ketapi Ipoh tu, then aku pun gamble beli la tiket kan. Seb baik ade. So beli sekali tiket balik. Aku plan nak balik esoknye. Malam tu tidur rumah kawan.

Lepas beli tiket, aku tunggu lah ETS sampai.. ada few more minutes so aku bangun, gi kafe beli air. Mase nak masuk kafe tu, ade seorang lelaki ni (bagi mengelak isu perkauman, maka aku rahsiakan bangsanye) tengok je aku. Tapi takde la rasa apa-apa. Elok je aku lalu depan dia, dia tanye "Kenapa? Tak jadi naik ke?"

Aku senyum je tak cakap apa-apa. Orang kata jangan sombong tak bertempat. Nanti orang marah/geram kat kite. I didn't say a word, just a quick smile then aku masuk kafe tu. Dah beli air, aku pun keluar dari kafe ikut jalan lain sebab aku taknak lalu depan laki ni.

So aku pun duduk lah kat area lain sambil tengok krew Upin dan Ipin bersama maskot-maskotnya. Apa diorang buat entah. Bebudak berebut ambil gambar. Takkan la Upin Ipin duta ETS kot? Yang empunya suara Upin Ipin tu pun ada.

ETS sampai, aku pun bingkas bangun menuju ke Coach D. Punye lah aku ni tak sedar apa, lelaki tadi tiba-tiba sapa aku, "Hai." bila aku nak masuk dalam coach. Dia dah tunggu berdiri kat pintu. Aku tersentak gila sebab aku tak perasan bila masa pulak dia ni ade kat pintu tu.

Aku pun, "Eh!"

Terus aku masuk dalam koc.

"Nak pergi mana?"

Dua tiga kali dia tanya, aku jawab dengar tak dengar je la "KL." Aku tak berani nak sombong sangat dengan stranger ni, takut mengundang benda-benda yang harmful.

Lepas tu aku sibuk nak cari seat aku sambil entah apa-apa mamat ni mengarut kat belakang aku. Aku buat bodoh je sampai la aku dengar dia cakap, "Siapa duduk sebelah awak? Kita duduk sama-sama k."

Aku toleh dengan muka masam aku dan nampak dia ikut betul-betul belakang aku. Ada pulak rusuk yang makan siku kang. Aku diam je, sampai lah aku jumpa seat aku dan aku pun sengaja duduk dekat sebelah aisle sedangkan seat aku tu sebelah window so that dia tak boleh masuk. Aku rasa kecut perut sangat dah masa ni sebab koc ada dalam tiga empat orang je termasuk aku dan dia.

"Saya duduk sebelah ye," dia cakap sambil tu ala-ala nak masuk la. Aku punye panas, apa lagi kan, terus gwa jerkah lah sambil kaki block dia from getting in, "TAK BOLEH!"

"Tak boleh ke?"

"NO WAY. I WON'T ALLOW."

Muka aku dah jadi cam singa kelaparan lah time ni. Seb baik la aku ni memang boleh buat muke horror kan.

"Uish. Garangnye. Okay lah saya duduk sebelah ni ye. Ni tempat orang ni tapi takpe lah," dia cakap sambil duduk seat the other side. Adeh.. Masa ni menggigil dah aku. Tapi maintain je la kan. Takkan nak tunjuk kite takut pulak. Dah la muka mamat tu macam gangster. Dengan bertindik segala.

Tak lama pastu ada sorang kakak ni dengan anak dia datang, tegur laki tu yang itu seat dia. So laki ni pun bangun dan duduk belakang aku pulak. Aku dengar dia on the phone cakap dia kat coach D. Gile kau. Suh kroni standby pulak ke hape.

Then coach half full, dan ada pulak seorang lelaki datang nak duduk kat tempat aku. Aku lega gilaaaa pleasee.. aku terus bangun dan move ke seat window, my actual seat. Syukur le kan ada lelaki ni, nampak cam macho pulak tu kan. Aku terus mengumpul kekuatan nak bagitau dia, ada lelaki follow aku. Tapi dia ni memanjang la on the phone dengan bini dia, duk arrange chalet mana nak duduk time diorang nak gi vacation nanti.

At the same time aku texting dengan dua tige orang, bagitau pasal aku kena follow. Ye lah mana tau tibe-tibe aku tak sampai ke destinasi nak dituju kan. Seb baik la ETS ni laju kan.. Takde la azab sangat aku dalam tren tu. Dalam kepala pun ligat la susun ayat nak cakap kat abang sebelah ni.

"Mm bang.. ada orang follow saye la. Bole tak saye follow abang supaya dia stop follow saye?"

Tapi macam entah apa-apa je ayat tu. Gubah punye gubah, last-last aku decide untuk tak bagitau dia sebab aku fikir KL sentral ramai orang. Laki saiko tu pulak pakai t-shirt hijau striking so senang nak spot le.

Tengah-tengah serabut tu, tetiba Upin Ipin masuk coach kitorang pulakk. Boleh? At the same time aku amik kesempatan toleh ke belakang, nak tau posisi lelaki tu kat mana. Dia ada dalam koc tu lagi tapi agak jauh daripada aku. Dia duduk sorang-sorang.

Sampai je KL, aku bangun dan tengok mamat tu dah takde. Lega wei.. Syukur, syukur, syukur.

Begitulah kisah yang mencuakkan diri aku selama dua setengah jam. Aku tak tau apa motif lelaki tu but I din feel like he had any good intention. Sebab dia tengok aku macam nak telan ok.

Hari yang sama, aku tertumpah Coke atas Iphone aku sampai tak boleh dengar sound. Sedihnye lah masa tu. Dah lah jarang beli Coke. Boleh tertumpah pulak. Itu lah Coke yang aku beli di kafe kat stesen ketapi tu pun. Haha.



Someone bagitau aku yang Maxis takkan repair/replace Iphone atas kerosakan yang aku alami. Frustnye mase tu toksah cakap la. Terus menyumpah diri sendiri. Apsal la careless sangat. Kerosakan tu menyebabkan aku tak boleh dengar sound dan jugak voice from speaker. So takleh jawab call le!!

Akibat kesedihan aku tu, aku takde mood nak stay overnight kat KL maka aku mintak Shidi hantar ke KL sentral lepas tengok wayang. Gamble je lah kan. Mula nak beli tiket shuttle train sebab aku rase tak sempat nak kejar last trip ETS, tapi tiba-tiba keluar pengumuman panggilan terakhir ETS KL - Ipoh. Dengan konfiden mak datuk, terus aku u-turn, berlari ke ETS counter. Walaupun ETS dan shuttle adalah keretapi yang menggunakan landasan yang sama, tapi kaunter diorang jauh-jauh ok. Bengong.

Kakak kaunter ETS tu suruh aku pecut lari ke platform sebab dah nak berlepas. Cam orang gile please aku lari. Dah lah pakai baju kurung. Seb baik sempat la kan. I was the last person to get in. Perghhh tercungap-cungap.

So burn lah tiket balik yang aku beli untuk keesokan harinye. Haha sungguh tah pape kan?

Okey sekian dulu kisah fani tak berapa fani aku ni.

Oh by the way, Iphone aku pulih seperti sediakala lewat malam itu sebelum aku tidur. Alhamdulillah. Maybe Coke dah kering dalam tepon tu, so dia ok lah. Haha. Bersyukur wei!!






No comments: