Monday, October 06, 2008

Raya Entry : Celoteh Raya.



Ahh.. one week full of exhilarating moments and blessings has passed.

Now I'm back at my office, continuing my oh-so-boring life.. Hiyarkh.. busan, busan.

I'm still in the mood of Raya. Yesterday I was still in my hometown and now..

Ok, mari stop mengarut.

My Raya was pretty exciting and... tiring. I didn't go out that much though but everything seemed wonderful. Seronok rasanya dapat jumpa sepupu sepapat yang riuh macam aku.. hehe.. Bergurau senda dengan mak dan bapak sedara yang tak habis-habis menyakat aku dengan alasan aku yang sakat diorang dulu (sabar je la).

Walaupun isu kahwin semakin hangat diungkitkan, tapi aku berjaya menepis dan bertindak seperti hilang punca bagai kapal tanpa layarnya.

Ni Raya kedua aku bagi duit raya but luckily anak buah tak ramai. Hehe..

Aku notice kali ni tak banyak pelita dipasang menjelang malam tujuh likur.. Mulanya wonder jugak kenapa.. but I guess kenaikan harga gasoline yang mendadak menjadi sebab utama. Abang aku dulu beli satu botol gasoline dengan harga RM3, sekarang dah jadi RM7. Terus malas nak pasang banyak-banyak hari.

Sabtu lepas ada majlis Aqiqah untuk anak sepupu aku yang baru dua bulan lahir. Lauk pauk kenduri semua dimasak sendiri.. ada kambing, ayam, sayur, ulam, ikan keli.. bla bla..sedapnye. Kek birthday pun ade.. kek Barbie pulak tu. Tercongok patung Barbie di tengah2 kek harijadi kakak si baby yang baru menyambut hari lahir ke 5.

Tak banyak gambar Raya nak di-share sebab asyik lupa nak amik gambar.. biasa lah kecoh sana sini. Pastu ada pulak gambar yang posing beriya-iya sebelum keluar beraya.. then bila cek balik, bole pulak "No Picture" disebabkan battery low. Tidak kah lebih user-friendly jika di-warning awal-awal mengatakan betri sudah nyawa-nyawa ikan?

My personal thanks to Fezal, Edy and Shidah yang susah-susah datang dari Teluk Intan (jauh tuu) semata-mata nak beraya di rumahku. Plan nak pergi sekali kenduri abang si Faiz.. sampai-sampai rumah dia, tengok lengang je. Ah sudah.. salah tarikh atau salah rumah?

Tiba-tiba terasa kendurinya diadakan di dewan. Bila tepon, betul pulak dugaan membabi-buta ku ini.

Dewan tu di Medan Gopeng.. Kalau ikut style orang muda mudi bawak kereta, boleh sampai dalam dua puluh lima minit. Tapi tempat tu dah on the way jalan balik Teluk Intan. Kenduri pulak sampai pukul 3.30pm je.. maklumlah buat di dewan. Ye tak ye, cancel lah plan makan nasik minyak. Maka makan lah nasik lemak di rumahku.. Ngehehe.

Sebelum diorang datang, berkejar lah jugak aku dari Tanjung Rambutan sebab hari yang sama ada kenduri Aqiqah tu.. Sempat pulak ada orang mintak no phone tu.. hua hua. Then, time diorang nak balik, kena lah tunjuk jalan keluar. Dah sedia maklum, orang luar yang tak biasa dengan Manjoi memang cerah peluang untuk sesat. Lepas dah tunjuk ke jalan yang benar, aku dan sepupu singgah beraya rumah saudara.. maklum lah, dah vogue2 pakai, takkan tak menyimpang ke mana-mana.

Apa yang boleh disimpul-matikan, memang raya ni hanya untuk makan, makan dan makan. Letih sebab banyak makan. Ada sekali masa beraya di Parit, pergi satu rumah sedara, diorang hidang bakso.. wah kat kelantan ke aku ni? Ini lah bestnya kampung.. semua bahan2 sendiri buat.. tak main lah fishball dan meatball kilang ok. Eee.. puas sangat. Bertambah-tambah lah aku makan.. maklum lah bakso is one of my favourites sebab aku suka sup.

Banyak betul aku makan Raya kali ni.. bile dah balik Cyber ni, memang mogok tanak makan.. Kesian perut aku kena dera. Takpe kasik rest.

[photo removed]

Aha begitulah serba sedikit sambutan Raya aku tahun ni... tak dapek la nak cite detail sangat pasalnya nanti berjela takde sapa sudi membacanye kan. Pendek kata, memang penat jugak lah aku beraya menziarahi sanak saudara.. Tengok tu.. sampai tertidur kat umah mak sedara (sementara menunggu makanan siap dihidang), diorang amek gambar pun aku tak prasan..


No comments: