Sunday, October 25, 2009

creeping in the doubt.

Bila Twitter dan Facebook diaktifkan, agak sukar untuk aku terus menulis di blog. They don’t exactly act like blogs, but I don’t know why I feel like they complete everything that I want to do online. Lol.

Alhamdulillah, baru-baru ni aku menerima berita baik dari pakar darah ketika last appointment hari tu. So boleh lah aku berkongsi sikit perihal kondisi aku ni.

Actually I was diagnosed by hematologist with Myeloproliferative disorder, sejenis kanser darah. Tu pun selepas hampir setahun turun naik hospital. Mulanya thrombocytosis je (terlebih platlet akibat tulang sum sum overproduced). Entah camna beberapa bulan yang lepas, hematologist aku cakap, aku ada MPD. Of course lah aku agak berat nak terima news tu. Boleh dikatakan, aku tak percaya pun sebab aku rasa aku sihat walafiat. Tapi bila doc suspect itu ini, aku terdiam je.

Masa mula-mula tau tu, aku jadi bingung. Betul ke aku ada kanser darah.. puncanya sum sum tulang. Dah macam cerita drama dulu-dulu. Pulak tu, MPD ni boleh membawa kepada leukimia.. atau stroke dan jugak heart attack. Konfiden pulak tu doctor ni.

Tambah-tambah pulak, aku ada kenal someone yang involve dengan fund untuk pesakit-pesakit leukimia dekat hospital tu. Dia nampak aku pergi medical check-up dan terus sound, “Are you sick? Is it leukimia?” Aku cam, woi mamat ni.. direct je. Aku cakap lah tak. Tapi dia jawab, “I know the nurses and I know which nurse normally handle which case. So, I’m just checking.”

Saja buat aku cuak! Eee..tensyen.

Pastu, bila aku buat blood test di Ipoh, kebetulan pulak result tu memang tak bagus. Orang lab tu tanya, “Would you like to see our doctor?” Aku cakap, “No, thanks.” Tapi dia tanya lagi, “Are you sure? Do you have your own doctor?” “Yes.” “Oh, then okay.”

So nak dijadikan cerita, lepas buat test itu ini dan jugak ultrasound untuk cek samada spleen dan liver aku membengkak, akhirnya aku dapat juga berita yang aku nak dengar. Berita yang selama ni aku rasa yang patut doc bagitahu awal-awal lagi.

“So okay, actually kami suspect bone marrow awak ada masalah. Tau bone marrow?”

“Sum sum tulang,” I sighed.

“Tapi dalam test yang baru ni, kami cek darah awak under mikroskop and found out something else. Platlet awak bentuk abnormal.”

“Ok.” I was aware about this so I was not surprised. Ovalocytosis.

“Disebabkan dia tak abnormal, maka jangka hayat platlet awak tak lama sebab dia senang pecah.”

Masa ni aku senyap je.. Apsal macam menyeramkan bunyinya.

“Tapi jangan risau lah… awak punya bone marrow takde apa-apa. Bila platlet awak senang pecah, sebab tu platelet count awak tinggi sebab computer reading tu detect yang pecah tu satu-satu platlet.”

Whatever. As long as it’s not cancer. Alhamdulillah… aku mengucap syukur.

“Betul awak takde rasa sakit apa-apa? Excessive bleeding ke..”

“Takdeee,” aku jawab. Bosan. Ni soalan wajib tiap kali appointment.

“Tapi kita tunggu satu lagi test result. Kalau yang tu pun ok, awak boleh discharge,” dia senyum.

Eee..rasa nak meloncat-loncat aku kat situ. Dah letih aku naik turun hospital. Dah setahun aku tunggu keputusan ni. Dah boring amik darah dan keputusannya macam tuuu je.

So I have hereditary elliptocytosis. Yes, my blood is still abnormal but that’s okay. :)

Apa pun, Alhamdulillah. I am cancer free!


13 comments:

Anonymous said...

yay! *throws confetti*

Sang Hidup di Dunia said...

alhamdulillaaahhhh.. semoga kita dijauhkan dari segala penyakit. apetah lagi kanser. kanser yang jahat :(

huu.. sukar sunggoh perjalanan setahun anda untuk menyimpan sendiri menda ni :)

@yU said...

alhamdulillah.

ye... kanser yg jahat. :(

huhu..agak sukar... it was a tough year. full of anxiety and worries.

faizal norrahma said...

xde entry cerita raya bersama 'abang' tu ke?
...duduk berdua di bangku bambu..oh asyiknyaaa.... :p

@yU said...

wooo...
kat blog aku punnnn ko nak sayurkan aku ye?

hepp!!

faizal norrahma said...
This comment has been removed by the author.
faizal norrahma said...

mana de nak sayurkan...buat la satu entry khas utk cik abang tu...ehehe..
ni permintaan kami selaku kipas susah mati :D

@yU said...

haha.
takde cerita la, encik pengerusi.
mari kita kupas cerita encik. tentu lebih menarik dan banyak perisiannya. :)

PANGLIMACYBER .Inc said...

Ayu...cuak giler aku bace blog pasal condition ko.....
Alhamdulillah everything is ok...
Just take care yer...
cari je care taker or BF...:P

faizal norrahma said...

BF or care taker??? kami ahli fan club sume ada cadangan...ehehe

@yU said...

ye bern.. Alhamdulillah.
care taker ek? haha. insyaAllah akan ku fikirkan.

fezal,
ye aku pasti penaung kita sudah sedia maklum dgn cadangan itu. takyah diperjelaskan lg. :P

schmellow said...

hunny i'm diagnosed with thalasemia which has the same symptoms with yours

@yU said...

schmellow,
really?
oh crapp....

but hope you're doing just fine. :)