Tuesday, February 15, 2011

Dare to make the first move?


Puan Mimi menulis kisah first move di blog beliau di mana saya rasa isu yang tak terfikir kita nak tulis tiba-tiba. Haha. Siap bagi tips tu yang best tu. And she talked through her experiences which I totally agree.

Are you that someone who is not scared to make the first move? Kaum perempuan ada yang berani?

Saya pernah ke buat first move ye.. Jap fikir..

Oh ada. Zaman sekolah. Minat kat senior punya pasal. Selamba bagi surat. Dia balas pulak tu! Tapi setakat jadi kawan je pun. Last-last tak jadi apa. Cinta beruk. Tapi bila dapat berbalas-balas surat dengan dia tu, memang lah bahagia tidak terkata sebab dia famous gak time tu. Huahahah. (confirm bukan aku sorang je dia layan kah kah)


I got a love letter for you!


Tapi terputus macam tu je. Dia sibuk nak SPM. Aku pun tak hadap sangat sebenarnya. Test market je pon. Hahaha. Then, aku pindah sekolah. So habis cerita.

Aku tak ada masalah nak tegur orang lelaki ni sebab aku boleh dikatakan bukanlah kategori pemalu. Tapi, malas. Tegur saja-saja tu jangan harap lah kan. Tapi bila masuk alam universiti, aku jadi malas nak friendly sangat, sampai lah aku dicop anti-lelaki ye. Sampai tahap tu lah kan..

Pastu aku single lamaaaa sangat. Walaupun ada bibit-bibit berkasihan dengan orang itu dan ini, but in the end I couldn't work it out. Mungkin hati dah jadi ketulan ais. Tega tau saye.. Sampai ada yang menangis dalam telefon kenapa lah saya buat macam ni sekali. Bukan seorang pulak tu. Fuh~ (dah tak mampu nak sayang, bai.. nak buat cemane)

Bukan aku ada lalui pengalaman pahit tapi mungkin sebab masa form 4 hati aku pernah kecewa (serius tak boleh blah kau ni, Yu.), terus nekad tak nak bercinta lagi. Fuiyo.

So sejak tu tak ada lah terfikir nak buat first move ke apa. Dan aku rasa aku tak cukup confident nak buat first move.

Besides, I am not that someone who thinks that being single is a loser. Jangan fikir mereka yang single tu tak laku ye. Bukan semua orang mampu say 'yes' to someone who he/she doesn't have feelings with. I can't agree with a quote saying 'love someone who loves you'. It's not applicable to everybody including me. Susah. Some can try to work it out. Mana tahu lama-lama cinta tu boleh berputik. But it's not me. I've tried it so many times, tak mampu! You can't create feelings. They come and go by themselves.

Orang kata zaman sekarang perempuan memang dah berani make the first move. I do admit that. I've seen it, heard it. Bagi aku, tak salah kalau perempuan tu nak make the move but tak boleh overdoing it lah. Jangan sampai memalukan diri sendiri. Buat dengan bergaya ye. Haha. Tips boleh tengok blog Puan Mimi yang aku sebut tadi. Ekekeke.

And she's right, start with something he likes. Football, cars, sports, games, whatever. If you don't know anything about it,at least show that you're interested to know but geez, please don't fake it. And if he asks something even if you don't know the answer, just don't answer back "Entah.". It's like a major turn off.

Some guys love women with good sense of humor. Bukan lah jenis yang nak control cun je. They hate women who fake a lot.

Okay lah saya tak pandai nak bagi tips on making the first move ni. Just sharing some info that I think 'boleh-pakai-kot'. Haha.

So kalau ditanya sekarang ni saya berani buat first move ke tidak?

Jawapannya, paling berani pun saya hanya akan senyum je. Ngahahah. My self-confidence to attract guys is not that high. Akibatnya, ada segelintir orang cakap saya sombong.

Saya tak sombong tau. Nampak je cam sombong. Dalam pada kena cop sombong tu, ramai jugak kawan lelaki saye. So, get to know me first. Saya gila. Haha.




4 comments:

schmellow said...

wa tabik spring!!!

Anonymous said...

ayu ooo ayu....syabas syabas...bangga aku jadik sahabat ko ...take care dear

@yU said...

mimi;
ish saye tukang sokong entry kamu je. hehe.

anon;
hahahaha. tq. :P

Unknown said...

1st moves utk jd kawan xde masalah..tp yg lebih dr kwn..err..cam fobia plak