Friday, October 28, 2011

3 + 2

Ok another event yang aku nak cerita adalah Library Week yang dianjurkan pada 3 hingga 7 Oktober lepas. Agak sudah lama ya tuan-tuan dan puan-puan.

Closing ceremony


Library Week ni dianjurkan oleh staf Library untuk students dan staf tapi aku tengok students sini agak pasif. Kami pulak mesti la nak support staf yang anjurkan event ni kan..sebab member-member sendiri jugak. So kebanyakan contests dimonopoli oleh staf dan setiap penyertaan dikenakan bayaran sebanyak RM1.

Ada game-game tradisional macam dam haji, congkak, carrom etc.. dan ada jugak yang berbentuk submission macam crosswords, crack your head quiz, guess the coins etc.

Bos saye tewas di tangan pelajar.

Carrom peringkat saringan.

Dam Aji - sesi saiko.


Aku tak masuk lah game-game tradisional tu.. aku hanya masuk 4 contests dengan total 7 entries, iaitu crack your head quiz, guess the coins, crosswords dan create your own quotation.

1. Crack Your Head quiz
Ada 20 soklan kena jawab. Aku main beli je borang without checking the questions first. Alih-alih bila nak jawab, aku tengok 6 soalan pertama adalah soalan berkaitan dengan medic. T________T

Soalan memang pecah kepala la kan. Makanya aku pun scan dan mintak someone tolong jawabkan :P

At the same time, aku dapat gak jawapan dari colleague aku yang masuk quiz ni dan of course, Google la. :D

Bunyi cam senang kan.. tapi sebenarnye susah please. Confusing. Tak tau mana satu jawapan yang betul. Akhirnya kumpul-kumpul jawapan, aku pun submit lah sekalipun tau tak akan menang. Pemenang akan dipilih mengikut the best marks and time of submission.

2. Crosswords
I had fun doing this contest sebab budak-budak department aku ramai yang beli borang ni dan kami jawab lah sama-sama. I found out most of the answers sebab aku tau kat mana nak cari jawapan-jawapan tu, Dewan Bahasa dan Pustaka.

Tapi kitorang stuck kat satu soalan ni. I was pretty sure we could find it in DBP web tapi tak jumpa. Then diorang ni tak dapat nak tunggu bagi jawapan yang last ni sebab masing-masing kena pergi compete untuk carrom dan dam haji. So I stayed in the office, searching for the answer. Akhirnya jumpa! Memang ada dalam DBP tapi dalam web tu ada typo error.

So I called them to come back to the office cause I had found out the answer, tapi diorang ni lama gila aku tunggu tak muncul-muncul sebab game tak habis lagi so I decided to submit my entry first.

3. Guess the Coins
So ada empat gelas Coke yang penuh dengan duit syiling, you just got to guess the total value. I submitted two entries for this contest, RM204.20 and RM189.30.

Tabung siapa lah kena pecah ni..

Aku bab teka-teka macam ni memang fail k. Tak pernah menang. Value tu pun aku submit after asking that someone to guess it for me. Hahaha...

4. Create Your Own Quotation
Contest ni agak funny sket. Sebab aku tak perasan akan kewujudannye. Aku hanya dapat tahu bila ada student datang nak print kat department aku, then mintak membe aku adjust sikit design quote dia. Since aku dah biasa browsing Tumblr, aku agak familiar dengan design quotation ni. Contest ni syarat dia kena create quote sendiri dan design lah layout dan print dalam bentuk A3. Kalau menang, diorang akan frame kan dan gantung kat library.

Aku dapat tau tu waktu pagi, hari terakhir untuk submit penyertaan. Terus aku pergi beli 3 penyertaan. Hahaha.. Tapi masa dah suntuk. Alkisah pagi tu ada meeting department, lepas lunch baru aku sibuk nak design. Kebetulan hari yang sama aku sibuk pulak dengan hal-hal kerja. So dalam pukul 3 petang macam tu baru lah aku sempat nak design.

Aku guna Adobe Photoshop je. Tak sempat nak cari background pun, aku just browse Tumblr untuk cari image yang sesuai dan ambik mana yang sempat. Confidentnye lah beli sampai 3 entries. Dalam kul 4 baru siap dua. Tapi bila tengah design yang ketiga, baru lah aku teringat kena print dalam A3. Size gambar kat Tumblr ni kecik je. So bila print, gambar akan pecah lah. Hadoiyaiiii!!

Dah lah aku tak sempat nak fikir quote apa nak letak. Maka aku terpaksa lah buat balik yang lagi dua tuuu.. Kul 4.30, staf kat Library dah call, "Ayu, nak submit tak quotation? Dah nak close ni.."

Sepantas kilat la aku print dan pergi submit. Fuh! Berpeluh.

So, menang kah aku dalam keempat-empat game yang aku join ni?

Aku kalah untuk Guess the Coins. Total value adalah RM185.. berapa sen tak ingat.

Third place untuk Crack Your Head Quiz..

First place untuk Crosswords!

And lastly, first place untuk Create Your Own Quotation!

I think no one noticed it's actually a time turner. (Time what??) See.

Hahahaa.. Alhamdulillah.. Rezeki :) Based on kisah aku ni, siapa sangka kan balik-balik muka aku je naik atas stage amik hadiah?

On top of that, aku menang cabutan bertuah.. dua kali! Hahahaha...

Begitu lah kisah rezeki di hari Jumaat. :)


My lucky draw numbers. 54 and 57 got lucky if I'm not mistaken.


Games camni pun dapat sijil doh. Haha..






6 comments:

Sang Hidup di Dunia said...

hadiahnya apa? :D *penasaran

@yU said...

haha ala hadiah dia biase2 je pun.. pen parker, hamper2, some cash etc.. :)

Sang Hidup di Dunia said...

hahaha comey2 hadiahnye.. rasa mcm sekolah.. okayla tu tambah keceriaan :D

@yU said...

hahaha for fun je. for students katanye.. kitorg nyibuk je lebih. siap sapu 80% hadiah haha.

Sang Hidup di Dunia said...

haha korang memang kejam! :p

@yU said...

heehehehe. nasib ler.