Thursday, October 05, 2006

Jeberu.. Rebeju.. Bejeru..



mood = ceria seperti biasa.
music = nafas cahaya - misha omar.


Jerebu kat Putrajaya dah makin teruk. Cyberjaya turut kena tempias. Haih..

Teringat balik bulan Ogos tahun lepas bila MMU diumumkan darurat selama beberapa hari akibat haze yang melampau. Disebabkan aku ada asma, memang azab jugak lah masa tu. Masa tu aku duduk kat apartment Cyberia. So boleh nampak lah keadaan sekeliling yang sebetulnya tak nampak apa-apa pun.

Aku harap jerebu kali ni takde lah sampai tahap darurat. Sebab..... aku nak balik!! Uwaaa!! Nanti flight kensel... tak mahuuu!! Kalau delay takpe lagi.. huk huk..

Anywayy.. masuk hari ni dah 12 hari kita berpuasa. Dan 12 hari jugaklah aku menjalani ibadah puasa dengan keadaan serba tak sehat. But it's okay. Aku bersyukur jugak akhirnya aku dah berjaya menyukai kurma. Haha. Ramadhan yang lepas-lepas mesti kena paksa diri untuk makan kurma.. tak tau lah kenapa aku tak berapa gemarkan kurma sebelum ni.

Bila time puasa mesti ada menu yang menjadi favourite masing-masing. Aku sangat suka bubur lambuk tapi aku agak memilih lah kalau beli kat bazar, sebab bubur lambuk ni macam-macam gaya orang masak. Ikut selera, ikut negeri. Pastu bubur lambuk kat bazar tak raselah santannye... macam bubur biasa je. Ada yang taruk kacang.. huhuh.. tak bes..

Kalau kuih, aku sangat suka sum sum. Rasanye ramai tak tau kuih ni.. so far aku hanya jumpa kat kampung aku, Ipoh.. Kat KL pun ade tapi susah aa nak cari. Aku pun tatau camne nak describe kuih ni sebab aku tak sure buat daripada apa..rasanye tepung beras. Orang makan kuih ni dengan gula melaka. Ah well, found it in a blog. You can see it here. But the pic looks funny. Salunye sum sum dibentuk dalam acuan. Wahh siap ade resipi. Baguss!! Errhh.. I love it!!

Aisey.. tak sesuainye cakap pasal makanan sesiang ni..

Anyway, sape-sape rajin nak survey bazaar ramadhan area KL leh lah gi blog ni. Sure meleleh punye lah. Hahaha.


No comments: