Tuesday, January 10, 2006

Aidiladha





Kalau aku ade kat rumah sekarang...
Mesti sedikit sebanyak aku dapat rase suasana raye...
Walaupun raya haji tak semeriah raye puase.

Kalau aku ade kat rumah sekarang...
Mesti dari malam raye dah sibuk kat dapur...
Walaupun takde lah nak masak beriye sangat.

Kalau aku ade kat rumah sekarang...
Mesti pagi raya ni bersarapankan hidangan raya...
Walaupun ibu cuma plan nak masak laksa dan nasi impit.

Kalau aku ade kat rumah sekarang...
Haih alangkah bahagianye...

Tapi nak buat camne.. aku dan ramai lagi kekawan terkandas di bumi Cyberjaya ni... beraya dengan buku.. Maklumlah, nak tanak inilah pengorbanan kami sebagai student. Sekarang ni minggu final exam. Sesape yg rumah jauh-jauh mcm aku... kempunan la nak balik. Takpelah, raya haji aje kan... kate kekawan.. memujuk hati memasing. Raya haji pun, raye beb!

Mula aku tak kisah sangat.. Iyelah dah masuk tahun keempat di MMU, baru sekali je aku sambut raye haji dengan famili. Tapi dua hari lepas, di library, tengah kusyuk-tak-brape-kusyuk sangat study, sepupu hanta SMS yang penuh dengan rase gumbira.. memaklumkan aku tentang plan sedara-mara aku di Ipoh.. semuanya, keluarga Mak Tam, Mak Yang, Mak Long, Mak Ngah dan lelain nak konvoi ramai-ramai ke Terengganu... semata-mata nak beraya dengan family aku. Dan aku...? Tercicir sorang-sorang kat sini?

Life is so unfair! Jerit batin ku ini. Uhuk..uhuk. Dah elok-elok aku tak sedih, bercucuran air mate jugak lah di library tu. Ni semua jealous punye pasal!

Kepada semua,
Selamat Hari Raya Aidiladha...
Mari sesame kenang-kenangkan ape pengorbanan yang pernah kite buat...
Untuk ibu dan ayah...
Untuk keluarga...
Bangsa, agama dan negara? =)
Hurm.... agak-agak ade tak?

No comments: