Tuesday, April 17, 2012

Pukul rata.

Satu tengahari, aku dan ofismet dan budak praktikal jalan ke restoran di depan office bagi mengisi perut masing-masing yang jarang dibiarkan kosong.

Masing-masing tinjau lauk dan angguk beri isyarat setuju untuk makan di situ.

Cedok nasi, cedok lauk yang diingini.

Makan sampai kenyang. Tapi aku tak mampu habis semua nasi dan lauk yang aku ambil.

Sebab tak sedap.

Lepas makan, seorang kawan bayar dulu.

Ada resit di tangannya lalu dihulur ke tokei kedai.

Ikan goreng, telur dadar, nasi dan root beer.

"RM6," kata tauke.

Boleh tahan, kata ku.

Kawan kedua tak ada resit. Tauke lupa kira.

"Nasi, paru... Dengan sayur. Dan milo ais," jelasnya.

Tet tet, tauke tekan harga.

"RM6."

'Boleh tahan mahal!' Getusku. Lauknya hanya sekumit dua.

Kini giliran aku. Berdebar juga.

"Err.. Nasi, milo ais, ikan keli, telur rebus masak merah, kacang panjang dan tempe...dengan papadom DUA. Milo ais tadi saya dah sebut kan?"

Tauke angguk.

Tet, tet. Dia tekan, aku saspen.

"RM6."

OK MURAH!

Kawan-kawan ku berlalu meninggalkan restoran dengan muka bengang lagi tak puas hati.

1 comment:

Unknown said...

erh..slalunya ada kedai 2 inggit je..ni kedai 6 inggit ke apa