Tuesday, June 01, 2004

Sekadar berbasa-basi


[photo removed]
Mencari ape yang tak mungkin kite temui adalah satu perkara sia-sia. Itu kate org..tapi org tak semuanye betul. Kadang-kadang aku pun pening.. kadang-kadang aku pun rungsing.. Ape yang aku nak.. itulah yang semakin jauh.. Ape yang aku cari, itulah yang mustahil untuk aku kecapi.. Bukan aku ni memilih sangat.. tapi bila hati ni kepingin yang itu... yang itu jugaklah yang dikejar-kejar.. Walaupun satu hari kehadirannya itu akan hilang.. walaupun aku tahu kegagalan yang menanti, tapi aku tak boleh lari.. walaupun diri dah termengah-mengah. Selalu aku terfikir, agaknye kenape susah sangat? Agaknye kenape terlalu banyak rintangan? Aku kah yang bersalah? Atau tidak cukup kental? Satu tahun tu..bukan jangka masa yang singkat... Inikan pulak dah bertahun-tahun. Akhirnye aku yang terjelepuk..

Aku tahu aku ni insan yang lemah.. Tapi yang lemah itu lah yang lebih ikhlas.. Yang naif itulah yang lebih jujur. Saban hari aku menyeru.. tiap-tiap hari jugak aku memohon doa.. bukan aku lupa...tak sekali aku alpa... Tapi itulah...lagi kite nak..lagi susah nak dapat.. Kenape ye?

Putus asa? Mungkin.. Kecewa? Sedikit... Redha? Itu yang tepat...Tapi tak semestinya aku terus nak lepas pergi. Hikmah di sebaliknya, itu yang aku nantikan.. Dia itu yang lebih mengetahui. Aku hanya manusia... nampak hanya yang di depan mate.. Esok lusa..siapa tahu. Sekalipun kebahagiaannya itu adalah satu siksaan yang amat buat diri ni.. Tapi tak mungkin aku lebih rela lihat dia merana.. Jika itulah yang die kecapi..sekurang-kurangnya keinginan aku itu menjadi miliknya.
[photo removed]

Sekiranya tertulis takdir itulah noktahnya buatku.. sudah pasti aku harus terima. Waima seteruk mane sekalipun deritanya, aku tetap manusia. Punya harapan.. punya cita-cita.. dan impian.. Sekurang-kurangnya kekecewaan itu mengajar aku erti kehidupan... Kerana dalam sebuah kehidupan, tiada apa yang sempurna..

No comments: